هوش

هوش مصنوعی

8:42 ق.ظ / 10 اردیبهشت 1403

ممکن است ارتباط با ویجر ۱ به طور دائم قطع شود

در حال حاضر، فضاپیمای ویجر ۱ با یک خلل فنی مواجه است که منجر به عدم توانایی در ارسال  سیگنال به زمین شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که ویجر ۱ در اعماق فضا گم شده است و احتمال دارد که این کاوشگر را برای همیشه از دست بدهیم.

 

آیا ویجر ۱ با ما می ماند؟

به گزارش بیگ بنگ، مهندسان ناسا در حال کار سختی هستند تا بتوانند مشکلات فنی فضاپیمای ویجر ۱ را حل کنند، اما احتمال وجود دارد که در نهایت ارتباط با این فضاپیما قدیمی را از دست بدهند. به گفته محققان ناسا، یکی از سه کامپیوتر ویجر ۱، به نام سیستم داده پرواز (FDS)، به درستی با یکی از زیرسیستم‌های کاوشگر، یعنی واحد مدولاسیون تله‌متری (TMU)، ارتباط برقرار نمی‌کند. این مشکل موجب می‌شود داده‌های علمی و مهندسی به زمین ارسال نشود.

ویجر ۱ توسط ناسا در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد. در حال حاضر، پس از ۴۶ سال، این فضاپیما بیش از ۲۴ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله گرفته و با سرعت ۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت است.

 

 

در آخرین آزمایشاتی که در آخر هفته گذشته انجام شد، محققان تلاش کردند تا این مشکل را رفع کنند، اما هنوز ویجر ۱ ناتوان در ارسال داده‌هاست، ناسا توضیح داده است:

 «ممکن است چندین هفته طول بکشد تا مهندسان طرح جدیدی برای رفع این مشکل ایجاد کنند. یکی از مسائل اصلی این است که با توجه به فاصله‌ی فضایی ویجر از زمین، ارسال دستورات جدید به کاوشگر ۲۲.۵ ساعت طول می‌کشد. همچنین، زمانی که پاسخ از ویجر دریافت می‌شود، دوباره ۲۲.۵ ساعت طول می‌کشد، به این معنی که تیم ما مجبور است ۴۵ ساعت صبر کند تا فرآیند ارتباط و پاسخ کامل شود.»

 

سوزان داد، مدیر ویجر، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، اظهار کرد: «اگر موفق به حل مشکل ویجر شویم، این یکی از بزرگترین معجزه‌های تاریخ خواهد بود. ما همچنان امیدواری داریم و از پیشنهادات دیگری نیز استفاده خواهیم کرد. اما از آن زمان که مسئولیت مدیریت این پروژه را بر عهده دارم، این بهترین و جدی‌ترین چالش بوده است.»

 

ویجر ۱
اشتراک گذاری:

پویا

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

اگه دنبال خبرهای روز تکنولوژی، فناوری و نجوم هستی حتما ایمیلتو وارد کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *