هوش

هوش مصنوعی

1:44 ق.ظ / 10 اردیبهشت 1403

راز پدیده زلزله در مریخ 4.7 ریشتر

زلزله در مریخ

بزرگترین زلزله در مریخ به عنوان یک پدیده مهم در مطالعات علمی به نمایش درآمده است. این زلزله در مریخ که در سال گذشته رخ داد و شدتی برابر با 4.7 ریشتر داشت، باعث شد مریخ به مدت حدود شش ساعت به لرزش بیفتد. 

 

در ابتدا، دانشمندان معتقد بودند که این لرزه ممکن است ناشی از برخورد شهاب‌واره با سطح مریخ باشد و تلاش کردند تا به نشانه‌هایی از این برخورد دست یابند. اما با تحلیل‌های دقیق‌تر، به این نتیجه رسیدند که دلیل لرزش مریخ،در واقع این برخورد نبوده است.

 

به جای آن، دانشمندان معتقدند که این زلزله ناشی از نیروهای تکتونیکی عظیم در پوسته مریخ بوده و این یک نشانه مهم از فعالیت تکتونیکی در مریخ می‌باشد. این امر نشان می‌دهد که مریخ از نظر لرزه‌ای فعال‌تر از آن است که پیش‌تر فرض می‌شده. 

 

بنجامین فرناندو از دانشگاه آکسفورد که سرپرست این مطالعه بود، اظهار کرد: “هنوز هم فکر می‌کنیم که مریخ امروزه هیچ‌گونه تکتونیک صفحه‌ای فعالی ندارد، از این رو، این رویداد احتمالاً ناشی از آزاد شدن تنش در پوسته مریخ است. این تنش‌ها نتیجه میلیاردها سال تکامل‌اند؛ از جمله سرد و منقبض شدن بخش‌های مختلف این سیاره با سرعت‌های مختلف.”

 

در واقع، این تکتونیک مریخ نشان می‌دهد که این سیاره در گذشته با تکامل‌های زمین‌شناسی و تکتونیکی تحت‌فشار بوده و فرآیندهای جذب و منبسط شدن و دگرسازی پوسته آن تاثیرات عمیقی بر روی ساختار زمین‌شناسی خود داشته است.

 

در مقاله‌ای که این یافته‌ها شرح داده شده، تحت عنوان “خاستگاه تکتونیکی بزرگ‌ترین مریخ‌لرزه مشاهده‌شده با این‌سایت”، نتایج تحقیقات این تیم دانشمندی در مجله “ژئوفیزیکال ریسرچ لترز” منتشر شده است.

 

با کشف تکتونیک مریخ، شناخت ما از این سیاره عظیم شده و امکان بررسی بیشتری از ساختار و تاریخچه زمین‌شناسی مریخ ایجاد می‌شود که این اطلاعات ممکن است به درک بهتر از شرایط زندگی در مریخ و مطالبات احتمالی برای آینده مناسب باشد.

 

زلزله در مریخ
اشتراک گذاری:

پویا

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

اگه دنبال خبرهای روز تکنولوژی، فناوری و نجوم هستی حتما ایمیلتو وارد کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *