هوش

هوش مصنوعی

1:29 ق.ظ / 10 اردیبهشت 1403

تلسکوپ انیشتین به فضا می رود

تلسکوپ انیشتین به فضا پرتاب خواهد شد

جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس اسپیس که به درستی از نام مشهورترین فیزیکدان تمام دوران به نام تلسکوپ انیشتین نامگذاری شده است، آماده است اسرار بزرگترین پدیده های طبیعت را فاش کند.

 

تلسکوپ انیشتین، یک تلسکوپ پرتو ایکس که توسط آکادمی علوم چین مدیریت می شود، ماه آینده آماده پرتاب خواهد شد. این کاوشگر به دنبال رویدادهای گذرا در نور پرتو ایکس خواهد بود و سعی می کند به برخی از سوالات اساسی در مورد سیاهچاله ها و امواج گرانشی پاسخ دهد.

 

هابل، چاندرا، اسپیتزر و وب. بدون شک اسامی نمادین هستند، اما اکنون، در یک توسعه طولانی مدت، ما بالاخره یک تلسکوپ فضایی به نام آلبرت انیشتین، فیزیکدان نظری مشهور آلمانی الاصل خواهیم داشت.

 

تلسکوپ انیشتین با همکاری ESA و موسسه ماکس پلانک برای فیزیک فرازمینی ساخته شده است. بر اساس بیانیه آژانس، ESA در ازای مشارکت آنها (در مشاوره های سخت افزاری و علمی)، به 10 درصد از داده های کاوشگر دسترسی خواهد داشت. در این نسخه مشخص نشده است که در ژانویه چه زمانی پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ انیشتین
تلسکوپ انیشتین

 

انیشتین دو ابزار علمی دارد:

تلسکوپ پرتو ایکس میدان گسترده (WXT) و تلسکوپ پرتو ایکس پیگیری (FXT). اولی از اپتیک جدید “لابستر-چشم” برای گرفتن اطلاعات در یک میدان فراگیر از آسمان استفاده می کند. دومی اشیاء خاصی را که در نگاه فراگیر WXT به کیهان مشاهده شده اند را مورد بررسی قرار می دهد.

 

اپتیک چشم خرچنگ به این معنی است که WXT نور اشعه ایکس را در لوله های مربعی در یک شبکه، شبیه به منافذ مربع موازی خرچنگ می گیرد. به گفته آژانس فضایی اروپا، با استفاده از این فناوری، کاوشگر انیشتین قادر خواهد بود 3600 درجه مربع (درست کمتر از یک دهم کره آسمانی) را در یک شلیک مشاهده کند. در سه گردش 96 دقیقه ای زمین، کاوشگر می تواند تقریباً از کل آسمان شب تصویربرداری کند.

 

تلسکوپ انیشتین با یک موشک Long March از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در جنوب مرکزی چین پرتاب خواهد کرد. جدول زمانی مورد انتظار این ماموریت سه سال است. انتظار می‌رود این کاوشگر در طول عمر خود، داده‌هایی را جمع‌آوری کند که چندین پدیده کیهانی، از جمله فراوانی سیاه‌چاله‌ها در کیهان و فیزیک آن‌ها (از جمله ماهیت تغذیه آن‌ها و جت‌های پرانرژی عظیم ماده را که آنها را به کار می‌برند، روشن کند. ).

 

این کاوشگر همچنین ستارگان ابرنواختر و منابع امواج گرانشی را که شامل سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی می شود، مطالعه خواهد کرد. تلسکوپ انیشتین در صورت یافتن رویدادهای قابل توجه، سیگنال‌های هشدار را به تلسکوپ‌های دیگر ساطع می‌کند و به دانشمندان کمک می‌کند تا آنجایی که می‌توانند در مورد پدیده‌های زودگذر اطلاعات جمع‌آوری کنند.

 

اشتراک گذاری:

پویا

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

اگه دنبال خبرهای روز تکنولوژی، فناوری و نجوم هستی حتما ایمیلتو وارد کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *