هوش

هوش مصنوعی

7:48 ق.ظ / 10 اردیبهشت 1403

بهترین چت بات های هوش مصنوعی در سال 2024

در حال حاظر طیف وسیعی از چت ربات‌ های هوش مصنوعی در دسترس هستند، اما کدام یک واقعا ارزش استفاده را دارند؟

در این مقاله به بررسی 7 چت بات می پردازیم.

 

سال 2023 واقعاً یک سال پر موفقیت برای ChatGPT بود. شاهد تحول این چت‌ بات از یک ناشناخته به یک نام مشهور بودیم. در حال حاضر، OpenAiده‌ها میلیون کاربر ماهانه دارد و برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها یک همراه ضروری شده است. آیا واقعاً  Chat GPT بهترین چت‌ بات هوش مصنوعی است؟ در این راهنما، ما تمامی پلتفرم‌های خاص دیگر را بررسی کرده‌ام تا به شما را در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

 

در 12 ماه گذشته، علاوه بر ChatGPT، یک سری از چت‌ بات‌ های هوش مصنوعی دیگر نیز به وجود آمده است. برنامه‌هایی مانند Bard و Claude نیز در این مدت توانسته‌اند طرفداران زیادی جذب کنند. اما مهمتر از همه، هر چت‌ بات دارای نقطه منحصر به فرد خود است. برخی از آن‌ها به دنبال ارائه اطلاعات دقیق و واقعی هستند و در زمینه‌هایی مانند کدنویسی و برنامه‌ریزی عالی عمل می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تنها برای اهداف سرگرمی طراحی شده‌اند.

 

چت بات هوش مصنوعی چیست؟

 

“چت‌ بات‌ های هوش مصنوعی” یک دسته نرم‌افزاری نسبتاً جدید است که مکالماتی به سبک انسان را ایجاد می‌کنند، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند و در طیف گسترده‌ای از وظایف می‌توانند کمک کنند، بسته به سطح هوشمندی آنها.

 

تعدادی از ربات‌های چت هوش مصنوعی، مثل آن‌هایی که در بسیاری از وب‌سایت‌ها دیده می‌شوند، از ساده‌ترین نوع هستند. از طرف دیگر، ربات‌های چت هوش مصنوعی محاوره‌ای مثل ChatGPT می‌توانند در تکمیل وظایف پیچیده‌تری که به طور معمول ساعت‌ها زمان انسانی می‌طلبد، کمک نمایند. این نوع ربات‌ها پیش‌تر برای مشاوره حقوقی، برنامه‌ریزی مالی، ارائه پیشنهادات در زمینه دستور پخت غذا، طراحی وب‌سایت و تولید محتوا استفاده شده‌اند.

 

این واقعیت منجر به گسترش سریع و گسترده استفاده از آنها در محیط‌های کاری شده است، اما کاربردهای آنها بسیار گسترده‌تر از این است. هر دو نسخه مصرف‌کننده و تجاری در حال حاضر توسط انواع مختلفی از شرکت‌ها ارائه می‌شوند.

 

چت‌ بات‌ های هوش مصنوعی از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) حمایت می‌کنند. این الگوریتم‌ها از تکنیک‌های یادگیری ماشینی عمیق و داده‌های بزرگ برای دستیابی به درک عمومی زبان استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توان آنها را به عنوان یک نوع از هوش مصنوعی در نظر گرفت.

 

نمونه‌های برجسته‌ای که در حال حاضر به چت‌بات‌ها کمک می‌کنند عبارتند از Gemini Google و GPT-4 OpenAI (و حتی جدیدتر GPT-4 Turbo).

 

چت بات های هوش مصنوعی بر اساس عوامل مختلفی از جمله مدل زبانی که بر اساس آن ساخته شده اند، عملکرد از پیش تعریف شده و دسترسی به منابع داده (مانند اینترنت) از نظر توانایی ها و کاربردهایشان متفاوت است.

معرفی بهترین چت بات ها

در اینجا بهترین چت  بات‌های هوش مصنوعی موجود در سال 2024 آورده شده است. اگرچه چند ابزار هوش مصنوعی دیگر وجود دارد که ارزش توجه به آن‌ها را دارد، این 7 مورد به عنوان مهم‌ترین آنها شناخته می‌شوند:

 

ChatGPT: بهترین بازی همه جانبه

Google Bard: بهترین جایگزین ChatGPT

Claude: بهترین برای ورودی های بزرگ / بررسی اسناد

Grok: بهترین برای مکالمات سرگرم کننده

Writesonic/Chatsonic: بهترین برای تولید محتوا

Llama2.ai: بهترین چت ربات منبع باز

Copilot: بهترین برای بهترین برای Chatbot + Search Web

 

 

 

1.ChatGPT: بهترین چت‌ربات هوش مصنوعی به طور کلی (و بهترین برای تولید تصویر)

 

ChatGPT، یکی از محبوب‌ترین و گسترده‌ترین چت بات‌ هایی است که در این فهرست ذکر شده است. این ربات چت، که بدون نیاز به معرفی است، پس از عرضه در نوامبر 2022، توجه جهانی را به دلیل قابلیت‌های پردازشی خود به خود به خود جلب کرد.

 

بهترین ربات چت هوش مصنوعی به طور کلی

ایجاد شده توسط: OpenAI

 

مزایا:

LLM قدرتمند

به روز رسانی های منظم

پنجره زمینه بزرگ

 

معایب:

GPT-4 فقط در طرح پلاس

گاهی اوقات هنگ می کند

شماره تلفن لازم است

بدون دسترسی به اینترنت در در طرح رایگان (آموزش دادن دسترسی اینترنت به Chat GPT)

 

چت بات

 

ChatGPT، که توسط شرکت استارت‌آپ OpenAI با حمایت مایکروسافت ایجاد شده است، در سراسر ارائه خود توسط خانواده مدل‌های زبان بزرگ GPT بهره می‌برد. ابتدا با استفاده از GPT-3 و سپس با GPT-3.5 و GPT-4 پشتیبانی شده است. با این حال، انتظار می‌رود که مدل GPT-5 فعلا منتشر نشود.

 

ChatGPT دارای یک نسخه رایگان است که هر فرد می‌تواند با یک آدرس ایمیل و یک شماره تلفن به آن دسترسی پیدا کند. همچنین، یک برنامه به نام Plus با قیمت 20 دلار در ماه وجود دارد که به کاربران امکان دسترسی به اینترنت در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

 

در حال حاضر، یک طرح با قیمت 25 دلار در ماه برای هر کاربر برای کسب‌وکارهای کوچکی که می‌خواهند از آن در محیط کار استفاده کنند، موجود است. همچنین، ChatGPT Enterprise برای کسب‌وکارهای بزرگی که می‌خواهند از API استفاده کنند، در دسترس است.

 

مشتریان Plus، Team و Enterprise ChatGPT به اینترنت در زمان واقعی دسترسی دارند، اما کاربران رایگان دسترسی ندارند.

 

ChatGPT به دلیل برتری در گفتگوی محبوب با مردم شناخته می‌شود، اما این مزیت همزمان بزرگترین نقطه ضعف آن است. گاهی اوقات، به دلیل حجم زیادی از ترافیک که باید مدیریت شود، از کار می‌افتد و کاربران با پیام‌های خطای غیرقابل حل روبرو می‌شوند.

 

این امکان فقط برای مشتریان ChatGPT Plus در دسترس است، آنها همچنین می‌توانند تصاویر را با استفاده از ادغام DALL-E ایجاد کنند. این اقدام به ChatGPT کمک می‌کند تا به عنوان بهترین چت‌ربات در بازار در سال 2024 باقی بماند.

 

 

  1. Bard: بهترین رقیب ChatGPT

 

پس از اینکه ChatGPT توسط یک شرکت زیرمجموعه مایکروسافت راه‌اندازی شد، گوگل نیز بلافاصله وارد بازار شد. بنابراین، در فوریه 2023، Bard راه‌اندازی شد و با وجود برخی مشکلات اولیه، به عنوان بهترین جایگزین برای ChatGPT معرفی شد.

 

بهترین جایگزین ChatGPT

ایجاد شده توسط: گوگل

 

مزایا:

LLM جدید (جمینی)

در کدنویسی عالیه

بسیار سریع و خلاقانه

به اینترنت متصل است

استفاده رایگان (در حال حاضر)

 

 

معایب:

اشتباهات زیاد

 

چت بات

 

Bard از چندین مدل زبان بزرگ مختلف پشتیبانی می‌کند از زمانی که در فوریه 2023 منتشر شد از مدل LaMDA استفاده می‌شد – که زمانی توسط یکی از کارمندان سابق گوگل به عنوان حساس شناخته می‌شد – و سپس به PalM 2 که دارای قابلیت‌های بهتری در زمینه کدنویسی و ریاضی بود، مهاجرت کرد.

 

در حال حاضر، Bard بر اساس یک مدل زبان به نام Gemini Pro عمل می‌کند که حتی پیشرفته‌تر است. اخیراً، ما Bard را با ChatGPT در یک سری آزمایش مقایسه کردیم و متوجه شدیم که در برخی از وظایف زبانی و کدنویسی بهتر عمل می‌کند و همچنین پاسخ‌های جالب‌تری نیز ارائه می‌دهد.

 

استفاده از Bard به صورت کاملاً رایگان است – تنها نیاز به یک حساب Google دارید. برخی منابع در حال حاضر پیشنهاد می‌دهند که Gemini Ultra در یک بسته جدید به نام Bard Advanced عرضه خواهد شد که شامل قابلیت ساخت چت‌ربات‌های هوش مصنوعی می‌شود.

 

  1. Claude: بهترین برای ورودی های بزرگ و بررسی اسناد

 

پس از Bard و ChatGPT، کلود با توجه به همه جوانب، به عنوان قوی‌ترین چت بات ها در این لیست شناخته می‌شود. این ربات توسط شرکت Anthropic، یک استارتاپ تحقیق و توسعه هوش مصنوعی که از سال 2021 توسط گوگل و آمازون سرمایه گذاری شده است، ایجاد شده است.

 

بهترین برای ورودی های طولانی / بررسی اسناد

ایجاد شده توسط: گوگل

 

مزایا:

پنجره زمینه پیشرو در صنعت برای برنامه های سازمانی عالی است

Claude Instant (سبک)

قیمت گذاری پرداخت به ازای توکن برای مشاغل

 

معایب:

به اندازه ChatGPT قدرتمند نیست

راهی برای ساخت ربات های سفارشی وجود ندارد

بدون دسترسی به اینترنت در زمان واقعی

 

چت بات

 

پوسته اولیه این شرکت در بازی چت‌ بات Claude 1.3 بود، اما پس از آن، در ژوئیه 2023، Claude 2 معرفی شد. اکنون، Claude 2.1 به عنوان پیشرفته‌ترین چت‌ربات Anthropic، در دسترس کاربران قرار دارد تا آن را امتحان کنند.

 

Anthropic در حال توسعه مفهومی به نام “هوش مصنوعی قانونی” است – یک راهبرد برای ایمن کردن یک LLM با اطمینان از ارزش‌های آن از طریق معیارهای قانونی ارائه شده است.

 

آنتروپیک توضیح می‌دهد: «مدل زبان Anthropic، کلود در حال حاضر بر اساس یک معیار قانونی که توسط کارشناسان Anthropic تنظیم شده است، عمل می‌کند. “این معیار قانونی از منابع خارجی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد الهام گرفته شده است، همچنین از تجربه ما در تعامل با مدل‌های زبانی برای بهبود عملکرد و اطمینان از بی‌خطر بودن آنها الهام گرفته شده است.”

 

یک ویژگی منحصر به فرد دیگر Claude این است که دارای یک پنجره زمینه عظیم به اندازه 200K است – یعنی دامنه متنی که یک LLM می‌تواند در هر لحظه در نظر بگیرد – که آن را برای تجزیه و تحلیل اسناد بزرگ و دیگر بانک‌های اطلاعات مفید می‌کند.

 

می‌توانید از Claude به صورت رایگان استفاده کنید، اما نسخه‌ای سبک‌تر به نام Claude Instant و یک نسخه قدرتمندتر به نام Claude Advanced نیز موجود است.

 

  1. Grok: بهترین برای مکالمات سرگرم کننده

 

Grok، بزرگترین شخصیت در حوزه هوش مصنوعی پس از تصاحب توییتر در نوامبر 2022، واقعیتاً ایلان ماسک است. این مولتی‌میلیاردر در واقع، OpenAI را در سال 2015 تأسیس کرد و به تازگی xAI را راه اندازی کرده است.

 

نام گروک از دنیای علمی تخیلی دهه ۱۹۶۰ الهام گرفته شده است و اکنون به عنوان یک اصطلاح برای درک شهودی یا همدلانه چیزی یا برقراری ارتباط استفاده می‌شود.

 

ایجاد شده توسط: xAI

 

مزایا:

در برخی آزمایشات از ChatGPT بهتر عمل می کند

طراحی شده برای “طنز”

دسترسی بلادرنگ به شبکه X دارد

 

معایب:

فقط برای مشترکین X Premium+ موجود است

فقط از ورودی های متن پشتیبانی می کند

 

چت بات

 

به گزارشات، آخرین نسخه از حالت زبان گروک، یعنی Grok-1، از 63.2 میلیارد پارامتر تشکیل شده است که آن را به یکی از مدل‌های کوچک‌تر زبان بزرگ تبدیل می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که به چت‌ بات‌ های رقیب نیرو دهد. این اندازه بسیار کوچکتر از GPT-4 و Claude 2 است.

 

با این حال، آزمایشات اولیه بنچمارک نشان می‌دهد که گروک می‌تواند در واقع از مدل‌های کلاس خود مانند GPT-3.5 و Llama 2 شرکت Meta بهتر عمل کند.

 

بعد از راه‌اندازی گروک، زمان زیادی طول کشید تا برای شروع به سرفصل‌های خبرها نگرفت و بسیاری از مفسران راست‌گرا، که پس از تصاحب ماسک در توییتر به قدرت رسیدند، از اینکه گروک “خیلی بیدار” و “بیش از حد لیبرال” است، شکایت داشتند.

 

گروک تنها در صورتی در دسترس است که برای برنامه دسترسی زودهنگام ربات چت، که در حال حاضر به مشترکین X Premium+ محدود است، ثبت نام کنید. طبق مرکز راهنمایی X، X Premium+ با قیمت 16 دلار در ماه یا 168 دلار در سال در وب به فروش می‌رسد.

 

  1. بهترین برای ایجاد محتوا: Writesonic

 

اگر به دنبال یک چت بات برای ایجاد محتوا و کمک به شما در کارهای نوشتن در مقیاس بزرگ هستید، Chatsonic بهترین گزینه موجود در حال حاضر در بازار است.

 

ایجاد شده توسط: Writesonic

 

مزایا:

طیف وسیعی از ابزارهای اضافی

برای کسب و کارهایی که محتوا تولید می کنند عالی است

ابزار چت بات خود را بسازید

به اینترنت متصل است

مولد تصویر

 

معایب:

اگر به ویژگی های تولید محتوا نیاز ندارید، گران است

عدم وجود گزینه های سفارشی سازی

هزینه های بالا برای تولید کلمات زیاد

 

 

یک چت بات با نام Chatsonic به سبک ChatGPT در تمامی برنامه‌های Writesonic (حتی در طرح رایگان) موجود است و قادر است در کارهای مختلفی از جمله تولید مقالات و پست‌های وبلاگ، بهبود دستور زبان و تولید محتوای انبوه به شما کمک کند. همچنین این ربات ابزارهایی را داراست که می‌تواند به بهبود سئو و عملکرد رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

 

اخیراً Writesonic به مالکیت OpenAI درآمد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزاری به نام “Botsonic”، ربات‌های چت سفارشی ایجاد کنند. با Botsonic، شما می‌توانید پایگاه دانش هر رباتی که ساخته‌اید را با بارگذاری اسناد ویرایش کنید و حتی ربات‌هایی که با استفاده از مدل زبان GPT ساخته‌اید را به Writesonic وارد کنید.

 

Writesonic همچنین شامل Photosonic، یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی است. اما شما همچنین می‌توانید تصاویر را مستقیماً در Chatsonic تولید کنید. یکی از مزایای بزرگ ویژگی چت‌بات Writesonic این است که به صورت بلادرنگ به اینترنت دسترسی دارد، بنابراین هرگز از پاسخ دادن به یک سوال به دلیل نقطه برش دانش خودداری نمی‌کند.

 

Writesonic یک طرح تیمی را با قیمت 13 دلار در ماه ارائه می‌دهد، اگرچه اگر به بیش از یک کاربر/کلمه بیشتر نیاز دارید، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به عنوان مثال، یک طرح 4 کاربره 133 دلار در ماه هزینه دارد.

 

همچنین یک طرح فریلنسر وجود دارد که با قیمت 16 دلار در ماه به فروش می‌رسد، و یک طرح سازمانی که بیش از 500 دلار در ماه هزینه دارد. برای قیمت دقیق باید با شرکت تماس بگیرید.

 

  1. Llama2.ai: بهترین چت ربات منبع باز

 

لا ما 2 اکنون بزرگترین سهم متا در مسابقه ابزارهای هوش مصنوعی را دارد. بر خلاف مدل‌های زبانی GPT-4 از گوگل و جمینی، لاما 2 به طور کامل متن باز است، به این معنی که تمامی کدها برای شرکت‌های دیگر در دسترس قرار می‌گیرند تا از آن‌ها بهره ببرند.

 

بهترین چت بات با LLM منبع باز

ایجاد شده توسط: Meta (LLM)/ Replicate (Chatbot)

 

مزایا:

منبع باز، بسیار عالی برای توسعه دهندگان

به اندازه ChatGPT/Bard مشغول نیست

 

معایب:

در حال حاضر دسترسی به اینترنت وجود ندارد

 

چت بات

 

در ماه ژوئیه 2023، Llama 2 – دومین عضو از خانواده “Llama” از مدل‌های زبانی بزرگ – منتشر شد. از آن زمان به بعد، به لطف ویژگی منبع باز و رایگان بودن آن برای استفاده در توسعه سیستم‌های مختلف، در چندین سیستم مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال، کاربران Microsoft Azure می‌توانند از Llama 2 برای ساخت ربات‌های چت و سایر برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند، در حالی که Perplexity AI – یکی از چابات‌های موجود در لیست – با استفاده از مدل‌های زبانی مبتنی بر Llama 2 ایجاد شده است.

 

گرچه Llama 2 از نظر فنی یک مدل زبان است و نه یک ربات چت، اما می‌توانید یک چت بات پایه که توسط مدل‌های زبانی بزرگ طراحی شده است را در صفحه وبی که توسط Andreessen Horowitz ایجاد شده است، آزمایش کنید. عملکرد آن مشابه GPT-3.5 است و به گفته چت بات، تاریخ قطع دانش آن در سال 2022 است.

 

رابط کاربری آن کمی ساده‌تر از مواردی مانند ChatGPT یا Bard است، اما بسیار قدرتمندتر از برخی از مدل‌های کوچکتر موجود در این لیست است. یکی از ویژگی‌های جالب آن، تنظیم کننده “دما” است که به شما امکان می‌دهد تصادفی بودن پاسخ‌های Llama 2 را تنظیم کنید. ربات چت یک گزینه مفید برای داشتن ChatGPT است یا اینکه نمی‌توانید وارد Bard شوید – که در هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

 

  1. Copilot: بهترین ترکیب ربات چت + جستجوی وب

 

گاهی اوقات، هرچقدر هم چت بات ها ماهر باشند، برای دستیابی به اطلاعات دقیق و کامل، بهتر است به موتور جستجوی گوگل مراجعه کنید. در این مواقع، Copilot – که قبلاً با نام Bing Chat شناخته می‌شد – به کمک شما می‌آید. این موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، بهترین منابع از هر دو دنیا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

بهترین ترکیب ربات چت + جستجوی وب

ایجاد شده توسط: مایکروسافت

 

مزایا:

نتایج وب + پاسخ ربات چت ارائه شده است

منابع وب سایت مورد استفاده خود را ذکر می کند

سبک مکالمه قابل تنظیم

ورودی های تصویر و صدا در دسترس هستند

دسترسی به GPT-4

 

معایب:

محدودیت 2000 کلمه ای برای درخواست ها

ورود به سیستم برای “مکالمات طولانی تر” لازم است

 

چت بات

 

Copilot – که در چندین ابزار مایکروسافت، از جمله Teams مایکروسافت، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد – از همان سیستم‌های زبانی بزرگی استفاده می‌کند که ChatGPT از آن‌ها بهره می‌برد. با این حال، با اتصال به اینترنت، به نتایج موتور جستجوی قابل اعتمادی نزدیک خواهید بود.

 

اما بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر هزاران سوال را همزمان به آن متوجه کنید، ممکن است با اضافه بار اطلاعاتی و گاهی هم با خرابی مواجه شوید – حداقل در تجربه ما.

 

بزرگترین مزیت Copilot نسبت به Bing این است که استفاده از آن کاملاً رایگان است و حتی برای استفاده از آن نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید. فقط کافی است موتور جستجوی Bing را در یک برگه جدید باز کنید، روی لوگوی Bing Chat در سمت راست نوار جستجو کلیک کنید و همه چیز آماده است.

 

به همین ترتیب، به یاد داشته باشید که ورود به سیستم با حساب مایکروسافت بهترین تجربه را به شما ارائه می‌دهد و Copilot را قادر می‌سازد تا پاسخ‌های طولانی‌تری را به شما ارائه دهد.

برای ورود به این سرویس از اینجا می توانید اقدام کنید

 

اشتراک گذاری:

پویا

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

اگه دنبال خبرهای روز تکنولوژی، فناوری و نجوم هستی حتما ایمیلتو وارد کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *